تغذیه مناسب ورزش هوازی
Rate this post

آیا ورزش کردن جزوی از روتین هفتگی شما به حساب می‌آید؟ اگر ورزش می‌کنید به احتمال زیاد ورزش هوازی مقدمه‌ی فعالیت شماست. ورزش‌های هوازی چه از طریق دستگاه و چه فعالیت بدنی بدون دستگاه، بدن را آماده عضله‌سازی و چربی‌سوزی می‌نماید. ورزش هوازی یا ایروبیک عرق کردن فراوان و گردش خون بیشتر را در بدن موجب می‌شود. چقدر با کاربرد و همینطور تغذیه‌ی مناسب ورزش هوازی آشنایی دارید؟

کاربرد فعالیت هوازی در ورزش

مدت زمان ورزش هوازی بسته به برنامه شخص متفاوت است. معمولاً مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر به این پارت از برنامه ورزشی اختصاص دارد. استفاده از تردمیلد رایج‌ترین نوع اجرای هوازی می‌باشد. انواع دیگری از دستگاه های پرطرفدار برای ورزش هوازی دوچرخه ثابت و اسکی فضایی هستند. انتخاب هر کدام از این دستگاه ها ویژگی های خاص خود را دارد تاثیر آنها در روند عضله‌سازی، فرم‌دهی و کاهش یا افزایش وزن تقریباً یکسان است. نکته‌ای که قابل توجه است، تغذیه قبل از انجام این ورزش می‌باشد زمان انجام فعالیت بدنی همچون ورزش هوازی بدن انرژی زیادی را نیاز دارد. این انرژی باید قبل از شروع به فعالیت از طریق پروتئین و کربوهیدرات به بدن رسیده باشد. قابل ذکر است که باید حدود یک ساعت یا بیشتر را برای هضم غذا قبل از ورزش در نظر گرفت.

تامین انرژی مورد نیاز بدن قبل از ورزش هوازی

پروتئین و کربوهیدرات مناسب ورزش هوازی در مواد مختلفی یافت می‌شود. تامین پروتئین را می‌توان از طریق خوردن تخم‌مرغ، پنیر یا تکه‌یی گوشت در وعده غذایی انجام داد. سویا دانه‌ی گیاهی پرطرفدار دیگری در میان ورزشکاران است. مصرف خود دانه سویا و یا شیر سویا میزان پروتئین مناسبی را برای بدن شخص فراهم می‌کند. شاید فکر کنید همه کربوهیدرات‌ها تقریباً مشابه همدیگر هستند. ممکن است برخی تصور کنند زیاد تفاوتی ندارد  که از چه کربوهیدراتی استفاده می‌کنیم. اما باید بدانید که نوع کربوهیدرات مصرفی قبل از ورزش هوازی، نقش مهمی را در رسیدن شخص به هدفش ایفا می‌کند. کربوهیدرات‌ها در دو نوع ساده و پیچیده شناخته شده‌اند برخی کربوهیدرات‌ها که تحت عنوان کربوهیدرات پیچیده نامیده می‌شوند، سالهاست مورد استقبال مربیان بدنسازی قرار گرفته است. آنها این نوع کربوهیدرات را کاملا هوشمندانه در برنامه‌های غذایی ورزشکاران می‌گنجانند.

تغذیه مناسب ورزش هوازی ایروبیک

تغذیه مناسب ورزش هوازی حاوی کربوهیدرات پیچیده

تفاوت کربوهیدرات پیچیده با کربوهیدرات ساده

کربوهیدرات‌ها به‌طورکلی حاوی نشاسته، قند و فیبر می‌باشند. فیبر محلول و فیبر نامحلول در مواد غذایی چون جو، غلات سبوس‌دار، انواع سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات وجود دارند. از بهترین انواع کربوهیدرات‌ها می‌توان به کربوهیدرات فیبردار اشاره کرد. به زبان ساده یکسری از قندها که زنجیره طولانی‌تری دارند کربوهیدرات پیچیده یا مرکب نامیده می‌شوند. بدن انسان برای سوزاندن این نوع قند، مدت طولانی‌تری را نیازمند است. پس در نهایت می‌توان گفت تفاوت کربوهیدرات مرکب با ساده، تفاوت سرعت هضم و جذب آنها در روده است. کربوهیدرات ساده یا همان قندهای ساده در مواردی از جمله میوه‌ها سبزیجات و شیر پیدا می‌شوند. این قندها به سرعت قندخون انسان را افزایش می‌دهند. از میان کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توان به غلات کامل و سبزیجات نشاسته‌ای به عنوان مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد.

تغذیه مناسب بعد از ورزش هوازی

افراد زیادی هستند که پیاده‌روی و انواع ورزش‌های ایروبیک را در سبک زندگی خود قرار داده‌اند. پیاده‌روی همان ورزش هوازی است، اما افراد ورزشکار معمولا ورزش هوازی را به تنهایی انجام نمی‌دهند. پس از ورزش هوازی برنامه اصلی ورزشی اجرا می‌شود. بسیار مهم است که هر فرد بداند کالری مورد نیاز بدن در طول روز چقدر است. بیشتر کالری بدن انسان از طریق درشت‌مغذی‌ها ترمیم می‌شود. درشت‌مغذی‌ها شامل چربی‌ها، کربوهیدرات و پروتئین می‌باشند. از جمله کارهای ضروری برای ریکاوری و عضله‌سازی بعد از تمرین، دقت به وعده غذایی بعد از ورزش است. ورزش کردن در واقع یک سبک زندگی است. چه در باشگاه ورزشی چه در خارج از باشگاه یا در خانه این سبک زندگی جریان دارد. تغذیه مناسب ورزش هوازی یا همان چیزهایی که باید روی آن تمرکز کرد، عبارت است از : حبوبات پخته شده، مغزیجات، انواع سبزیجات، سبزیجات نشاسته‌ای، انواع غله، میوه، روغن‌های سالم، لبنیات، مهمتر از همه مرغ، ماهی و گوشت قرمز. آنچه باید در سبک زندگی یک ورزشکار محدود شود، عبارت است از : مصرف غذاهای پرچرب، مایعات گاز‌دار، سرخ‌کردنی‌ها و موادی که قند بالایی دارند.

محصولات میلز و تغذیه مناسب ورزش هوازی

از جمله محصولاتی که مدت زیادی است در برنامه‌های غذایی ورزشکاران جا خوش کرده، گرانولا است. می‌توان به محصولاتی جدیدتر از گرانولا، از جمله کوکی های جو دوسر نیز اشاره کرد. اوتمیل یا همان جو دوسر پرک همواره در این برنامه‌های غذایی جزئی مهم و اصلی محسوب می‌شود. نهایتاً می‌توان به موسلی اشاره کرد که از جو تهیه می‌شود و قیمت آن به صرفه‌تر از گرانولاست. تک تک این محصولات با بالاترین کیفیت و درجه تخصص عمل‌آوری شده‌اند این خوش‌خوراک های مغذی را از سایت میلز و معتبرترین سوپرمارکت‌های کشور به راحتی می‌توانید تهیه بفرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.