4/5 - (1 امتیاز)
از چالش‌های ویژه‌ی دوران بارداری مسئله‌ی تغذیه مادر و کودک است. انسانی که تا دیروز در غوغای روزمره‌گی و سرعت بالای زندگی کمتر توجهی به جزئیات تغذیه خویش داشت، هم‌اکنون مهم‌ترین دغدغه‌اش برنامه غذایی است. تا دیروز سهل‌انگاری در چنین مواردی برای او کاملا مجاز بود. اما هم اکنون هر گوشه از سبک زندگیش، در کانون توجه و حتی زیر ذره‌بین همسر و دیگر اطرافیان قرار دارد. چرا که مسئولیتی خطیر برعهده گرفته است. هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب، اولین دغدغه‌اش تامین نیازهای این مهمان کوچک می‌باشد. تا جاییکه سلامتی خودش در ذیل سلامتی جنین قرار می‌گیرد. اگر یک مادر هستید این چند خط، یادآور خاطرات شما بوده است. اگر پدر هستید به احتمال زیاد همین مسئله‌‌‌‌‌ی تغذیه‌ی دوران بارداری، شما را نیز کاملاً درگیر نموده است. نظرتان چیست که بی‌مقدمه دو نوع از ترندترین‌های غذایی زنان باردار را نام ببریم؟ از جذاب‌ترین خوراکی‌ها با فیلتر تغذیه سالم در دوران بارداری، می‌توان به کوکی جو دوسر پرک برای بارداری اشاره نمود. به غیر از آن، میکس‌های متنوع و هیجان‌انگیز اوتمیل جو دوسر پرک به‌ همراه شیر، میوه خشک و آجیل را می‌توان نام برد.

متدهای جدید برنامه غذایی دوران بارداری

دوران شیرین و شگفت‌انگیز بارداری اهمیت وعده‌های غذایی را صد چندان می‌کند. اکثر مادران باردار علاقمندند در این زمینه طبق جدیدترین متدها پیش بروند. اما جدیدترین یافته‌های محققان تغذیه و بارداری برای سلامت و رشد جنین در مقطع کنونی حول چه محورهایی بوده است؟ پاندمی نام‌اشنای کرونا در این سالها، چه مواردی را در چارت غذایی زنان باردار تغییر داده است؟ واضح است که بخش زیادی از مواد غذایی و ویتامین‌هایی که برای جنین حیاتی است با مصرف انواع میوه، سبزیجات، انواع گوشت و حبوبات تامین می‌شوند. اما محققین در آخرین مقالات خود توجه شما را به دو آیتم بسیار مهم در برنامه‌های غذایی زنان باردار در مقطع کنونی معطوف می‌کنند:
• کربوهیدرات‌ها به عنوان مهم‌ترین و موثرترین بخش سبد غذایی زنان باردار
• آیتم‌های مربوط به پاندمی کرونا و نقش آن در سلامت مادر و جنین در دوران بارداری

هدفمندی کربوهیدرات‌ها در تغذیه دوران بارداری

دانشمندان بر اساس جدیدترین یافته‌های خود، ادعا کرده‌اند که “کربوهیدرات” مهم‌ترین بخش از تغذیه انسان است. کربوهیدرات‌ها در انواع مختلف ساده و مرکب وارد بدن انسان می‌شوند. آنها نمودار وزن ما را به طرز چشم‌گیری جابه‌جا می‌کنند. علاوه ‌بر آن در درازمدت، تاثیر پیوسته و پررنگی در سلامتی ما دارند. کربوهیدرات‌ها تامین‌کننده‌ی سطح انرژی مورد نیاز ما در طول روز هستند. اینکه آنها در چه حجمی، در چه قالبی و همراه با چه ویتامین‌ها و مواد دیگری به بدن انسان راه پیدا می‌کنند، تاثیرات متفاوتی را موجب می‌شود. از این رو است که باید اهمیت ویژه‌ای برای بخش کربوهیدراتی برنامه غذایی‌تان قائل شوید. نظر متخصص تغذیه شما در این مورد بسیار ارزشمند و کلیدی است. اگر به کمک مشاور تغذیه بخش کربوهیدراتی سبد غذایی خود را متحول کنید، نتایج بسیار متفاوتی برای شما در اهداف سلامتی بارداری، تندرستی، تارگت‌های ورزشی و غیره می‌تواند حاصل شود. مصرف انواع کربوهیدرات‌ در وعده‌های غذایی می‌تواند با خوراکی‌های بی‌خاصیت، چاق‌کننده و بعضا مضر همراه شود. از طرف دیگر به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده و هوشمندانه با موادی پر خاصیت جایگزین، ترکیب و منجر به تامین انواع نیازهای دوران بارداری شود.


جایگاه جو دوسر در تغذیه‌ی زنان باردار

آیا قبل از دوران بارداری با جو دوسر به عنوان ماده‌ای شگفت انگیز در سبد غذایی روزانه خود آشنا بوده‌اید؟ در این صورت حتماً می‌دانید که امروزه در سراسر جهان مصرف منظم جو دوسر به عنوان غلات صبحانه چه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. سال‌هاست درصد بسیار بالایی از مردم دنیا انتخاب کرده‌اند، وعده‌ی صبحانه‌ی ایشان حاوی غلاتی چون جو دوسر پرک و همچنین خود جو باشد. در بیشتر کشورها مصرف اوتمیل، موسلی، گرانولا و انواع کوکی‌های متشکل از جو دوسر بسیار باب شده ‌است. مزایای مصرف جو دوسر در بارداری عبارتند از :
• احساس سیری طولانی مدت و کنترل اضافه وزن‌های شدید دوران بارداری
• تامین کربوهیدرات مرکب، فیبر، کلسیم، پروتئینو انواع ویتامین‌های لازمه‌ی دوران بارداری
• پیشگیری از فشار خون در ماه‌های آخر بارداری
• پیشگیری از دیابت بارداری
• کسب انرژی مضاعف برای غلبه بر ضعف‌های گاه و بی‌گاه در بارداری
• تقویت سیستم ایمنی بدن
• فاقد هر نوع مواد نگهدارنده و افزودنی‌های طعم‌دهنده

مراقبت‌های کرونایی در دوران بارداری

حتما می‌دانید که در دوران بارداری مصرف معمولی‌ترین داروها نیز ممنوع می‌باشد. علت این ممنوعیت آسیب‌هایی است که مستقیم یا غیر مستقیم به مغز جنین و عملکردش خواهد رسید. از این رو در این دوران حساس باید بیش از پیش جوانب احتیاط را رعایت کرد و از ایجاد زمینه‌ی ساده‌ترین بیماری‌ها نیز پرهیز نمود. برای زنان باردار مبتلا به کرونا تقریبا هیچ درمان اضافه‌یی وجود ندارد و کلیت تاکید پزشکان بر پیشگیری از ابتلا به کرونا است. همچنین مادران باردار در صورت ابتلا به کووید باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند. آنها در صورت مشاهده‌ی علائم و آغاز مراقبت‌ها، این راهکارها را در حجمی وسیع‌تر انجام دهند. به‌عنوان مثال نوشیدن مایعات چند برابر بیشتر از حالت عادی باشد. در کل گزارشی از سقط جنین به دلیل کرونا گزارش نشده است.

 

کوکی جو دوسر پرک و اوتمیل جو دوسر

جو دوسر اکنون به عنوان غلات صبحانه و دیگر وعده‌ها، نقشی اساسی را ایفا می‌کند. البته اگر قیمت پایین‌تری داشت مسلماً از این گسترده‌تر هم می‌شد. استفاده از آن در سبدهای غذایی خانواده‌ها و کسانی جای دارد که :
1. به تغذیه سالم بهای زیادی می‌دهند.
2. از انواع بیماری‌های مختلف پیش‌گیری می‌کنند.
3. ورزش می‌کنند و فعالیت‌های بدنی جزو سبک زندگی آنها است.
4. به دنبال کاهش وزن، تعدیل چربی و تناسب اندام هستند.
5. به دنبال وعده غذایی خوش‌طعم، مغذی و سیرکننده برای کودکان خود هستند.
6. افرادی که از بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن در حاشیه‌ی این بیماری رنج می‌برند.
7. بانوانی که در دوران بارداری و شیردهی به‌سر می‌برند.
در بین گروه‌هایی که نام برده شد، بعد از بیماران سلیاکی مهم‌ترین اولویت تغذیه سالم به زنان باردار داده می‌شود. چرا که مسئولیت تامین نیازهای فیزیکی و غذایی برای یک موجود الهی تازه متولد شده را به عهده دارند. تا می‌توانید در این دوران از مواد غذایی حاوی جو دوسر، دانه‌ی چیا ومغزیجات بهره بگیرید.

کلام آخر

اگر تازه در حال مادر شدن هستید، جای دارد به شما تبریک بگوییم. چون هر روز با تمام وجود بخشی از وقت خود را صرف مراقبت همه‌جانبه از کودک دلبندتان می‌کنید. مبادا کوچک‌ترین خدچه‌ای در رشد وی صورت بگیرد و این آغاز یک تغییر و تحول بزرگ به شمار می‌آید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.