بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌های دنیا
2.6/5 - (5 امتیاز)
با ماشینی شدن و امروزی شدن زندگی انسان‌ها دیگر خرید از فروشگاه‌های بزرگ و محبوب و مشهور، به یک تفریح شهرنشینی تبدیل شده است‌. در این تفریح افراد تقریباً تمام نیازهای خود را از مایحتاج خانه تا شخصی تامین می‌کنند. حجم بالایی از اجناس و کالاها با قیمت و کیفیت متفاوتی در معروف‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیده می‌شوند. عده‌ی کثیری از افراد به دلیل داشتن مشغله‌های فراوان کاری، سعی می‌کنند که با یک بار خرید کردن تمام مایحتاج خود را از فروشگاه خریداری کنند. از این رو یک فروشگاه همه چیز تمام در کنار هر خانه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

تاریخچه‌ی هایپر مارکت‌ها

اولین هایپر مارکت جهان در کشور فرانسه تاسیس و راه اندازی گردید. این هایپر با برندی به نام کارفور شهرت جهانی یافت. کارفور در زبان فرانسه به معنی چهار راه می‌باشد. شعبه اصلی و مرکزی این فروشگاه در بولونی بیانکور فرانسه است. اما به مرور و با گذشت زمان، کشورهای دیگری هم به فکر ساختن و راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ افتادند‌. به تدریج در کل جهان هایپر مارکت‌های بزرگ ایجاد شدند. اما آنچه این فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌های بزرگ را از هم متمایز می‌کند، ویژگی‌های بارز و خلاقیت‌های به کار برده شده در آن‌ها می‌باشد. با ما همراه باشید تا با بزرگ‌ترین هایپر مارکت‌های جهان و ویژگی آنها آشنا شویم.

والمارت

والمارت یکی از معروف‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در جهان می‌باشد، که همه مردم دنیا آن را بزرگترین صنعت کسب و کار می‌شناسند. این فروشگاه توسط سم والتون حدود ۶۰ سال پیش راه‌اندازی گردید و به  بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان، شهرت گرفته است. همه مردم دنیا علت پیشرفت‌ این هایپر یا فروشگاه بزرگ را عمل به شعار (هر روز یک کاهش قیمت) یا (هر روز قیمت کمتر) می‌دانند. جذابیت این فروشگاه برای خریداران آن بود، که علاوه بر اینکه روزانه تخفیف‌های مطلوبی را ارائه می‌داد، در مناسبت‌های مختلف و متعدد تخفیف‌های بیشتری را برای مشتریان در نظر می‌گرفت. به همین دلیل والمارت به عنوان یک غول فروشگاهی تخفیف دار شناخته شده است. این فروشگاه توانسته در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلستان و ژاپن ریشه بدواند.

تسکو

فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ تسکو، بعد از وال مارت به عنوان دومین شرکت خرده فروشی از لحاظ درآمد سالیانه در دنیا شناخته شده است. فروشگاه تسکو در سال 1919 در اطراف لندن توسط جک کوهن تاسیس گردید. در حال حاضر این شرکت حدود  6800شعبه در سراسر جهان دارد. هدف و تمرکز اصلی این فروشگاه بیشتر برغذا و نوشیدنی‌ها می‌باشد، اما بسته به موقعیت و مکان فروشگاه محصولات و خدمات دیگری هم مانند لباس، وسایل برقی و خدمات مالی ارائه می دهد. سیاست اصلی فروشگاه تسکو که باعث شده به یکی از نام دارترین فروشگاه‌ها در دنیا تبدیل شود، ارائه مواد غذایی رژیمی در کنار غذاهای روزمره برای سنین بالاتر است. این شرکت با این خلاقیت در فروش، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان دیگر فروشگاه‌ها به دست آورد.

بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌های جهان

سون الون

از دیگر فروشگاه‌های بزرگ و معروف دنیا می‌توان به فروشگاه ELeven_7 اشاره کرد. شعب این فروشگاه معمولاً کوچک و در ابعاد فروشگاه‌های محلی می‌باشند. فروشگاه سون الون بیش از ۴۶ هزار شعبه در سراسر جهان دارد. سون الون فقط یک عدد نیست، علت نامگذاری شرکت آن است که ساعت کاری آنها دراوایل فعالیت کاریشان از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب بود. اما با گسترش فعالیت و استقبال مردم از این فروشگاه موجب گردید، فروشگاه‌های سون الون در هفت روز هفته به طور ۲۴ ساعت شبانه روز مشغول به فعالیت باشند. اگر از خریداران آنها علت محبوبیت این فروشگاه را خواستار شوید، در جواب به شما خواهند گفت که در هر تایم از شبانه روز این فروشگاه آماده ارائه خدمات به ما هستند و از این نظر رضایت ما را به نسبت به خود جلب کرده‌اند.

کاستکو

هرچند که از عمر این فروشگاه ۵۰ سال نگذشته است، اما به خوبی توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان مردم و اقتصاد کشور به دست آورد. کاستکو یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های دنیا است. از ویژگی بارز و جذاب این فروشگاه عدم استفاده از پلاستیک و پاکت برای حمل خرید است. یعنی مشتریان باید حتماً پلاستیک همراه خود داشته باشند و یا اقلام خریدی خود را با سبد مخصوصی که از منزل به همراه آوردند، حمل کنند. این امر کمک شایان و احترام بزرگی به محیط زیست می‌کند. با اجرای این ایده از به کار بردن پلاستیک‌های اضافی خودداری می‌شود.‌ یکی دیگر از علل جاذبه در این فروشگاه، استفاده از نور طبیعی در طول روز می‌باشد. همچنین در فروشگاه‌های کاستکو از کلیدهای خودکار برای روشن و خاموش کردن روشنایی به کار برده می‌شود، که از مصرف برق به شدت جلوگیری می‌کند و در هزینه‌ها صرفه جویی به عمل می آورد.

دلاراما

این فروشگاه زنجیره‌ای در شعب متعدد آن که عمدتاً در کانادا تاسیس می‌گردند، از دیگر فروشگاه‌های مشهور و معروف می‌باشد. فروشگاه دلاراما برای جلب مشتری از ایده و خلاقیت بکری استفاده کرده است‌. این خلاقیت بکر آن است که فروشگاه دلاراما، تمام اجناس یک دلاری را با کیفیت مشابه اجناس اصلی به فروش می‌رساند. شاید تصور کنید چون اجناس  با قیمت کمتری عرضه می‌گردند، پس محصولات بی‌کیفیتی هستند، اما اجناس به کار برده شده در این فروشگاه بسیار ارزان و باکیفیت مثال‌زدنی می‌باشند. تمام محصولات این فروشگاه زنجیره‌ای کپی شده از اجناس درجه یک می‌باشد. اما شرکت دلاراما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که از روی محصولات و ایده‌ی خود کسی کپی برداری کند. علت پایین بودن قیمت محصولاتش این است که هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات خود نمی‌دهد.

آلدی

شرکت آلدی که شعارش این است هنر ارزان فروشی مهارت دارد توسط دو برادر آلمانی به نام های دیسکانت و آلبرشت افتتاح گردید. نام آلدی هم از دو حرف اول نام برادران برداشته شده است. این شرکت یک شرکت آلمانی می باشد. این برادران با استارت هنر ارزان‌فروشی فعالیت خود را آغاز کردند. ایده جالبی که موجب شد این فروشگاه مشتریان بیشتری را جلب کند آن بود که در فروشگاه از قفسه استفاده نشده است و به جای آن کالاها را در پالت قرار دادن. آن هد با انجام ایت کار د در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کردند. زیرا اگر قرار بود قفسه بگذارند حتما نیاز به نیروی کار داشتند و قطعاً زمان بر بود سیاست قابل توجه شرکت آلدی این است که از اجناس و کالاهای گم  نام استفاده می‌کند

سخن پایانی

در این مقاله به بخشی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دنیا پرداختیم. هر کشوری در این کره خاکی با توجه به نیازهای مردم آن جامعه توانسته است، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مخصوص را راه اندازی کند. اما در کشور ما وجود همچین فروشگاه منسجمی که بتواند تمام ویژگی‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای را داشته باشد، احساس می‌گردد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.